Saturday, November 8, 2008

Kaburnya Sebuah Amanah Dizaman Ini

DARIPADA Huzaifah, katanya: "Diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada kami dua hadis; salah satu daripadanya sudah saya lihat kenyataannya; dan sekarang saya sedang menunggu kenyataan hadis kedua.

"Hadis pertama, bahawa amanah itu turun lalu masuk ke lubuk hati orang, kemudian turun al-Quran lalu menjadi pedomannya, demikian pula sunah Rasulullah SAW.

"Hadis kedua, mengenai pencabutan amanah. Kata Rasulullah SAW: Seseorang tidur sekejap lalu dicabut amanah daripada hatinya dan tinggallah bekasnya seperti titik yang kecil; kemudian ia tidur pula lalu dicabut lagi sisa amanah itu dan hanya tinggal seperti bengkak kecil di telapak tangan yang timbul selepas mengerjakan sesuatu dengan memakai kapak atau sebagai bengkak di kaki kerana memijak bara, isinya hanya sedikit cairan.

" Pada masa itu kelak hampir saja tidak ada lagi amanah dalam masyarakat sehingga dikatakan: Oh, di sana ada orang yang amanah; kata orang kepadanya; alangkah sabarnya, alangkah baiknya, alangkah cerdiknya; tetapi sebenarnya batin orang itu kosong keimanan.

"Kata Huzaifah: Pada masa silam, zaman kejujuran itu sudahku alami, sehingga saya biasa berniaga dengan siapa pun; jika dengan orang Muslim ia jujur kerana agamanya, jika dengan orang Nasrani atau Yahudi maka kejujuran itu ada di tangan atasannya.

" Adapun zaman sekarang, aku tidak mahu lagi berniaga kecuali dengan si Anu dan si Anu (kerana amanah)." (Hadis riwayat Muslim)

**Kadang2 terfikir susah juga menjadi manusia.. em.. tapi itulah hakikatnya kita hidup dan bergerak di bumi Tuhan ini ada sebab dan hikmahnya yg kadang2 sebenarnya atau mungkin kita tidak ketahui.. tapi yg jelas hidupnya kita didunia ini adalah berdasarkan firman Allah :

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku."(Adz-Dzariat 51:56)

berdasarkan maksud firman Allah diatas, adalah merupakan salah satu pemberian amanah dari Dia kepada manusia yang di cipta dibumi tuhan ini dan orang2 yang beriman akan memegang amanah tersebut dengan melafazkan ikrar dalam solat 5 waktu yang didirikan. Seperti firmanNya yang bermaksud :

"Katakanlah : Sesungguhnya salat, ibadah, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam."(Al-An'aam 6:162)

Jadi, apa2 yang kita lakukan didunia ni lakukan semata-mata kerana-Nya.. Fikirkan Kesan Diakhirat Nanti, Apabila Melakukan Tindakan Didunia.. ;-)


0 comments: